موسسه مشاوره مهاجرتی و سرمایه گذاری آکو مهاجر ویرا (ثبت: ۵۴۳۴۷)

دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری آکو

بهترین کشورهای بدون ویزا

بهترین کشورهای بدون ویزا

سفر، ماجراجویی است که با هر قدم، دنیای جدیدی از زندگی و فرهنگ را برای ما روشن می‌کند. یکی از مسائل در انتخاب مقصد سفر برای ایرانیان، امکان مسافرت به کشورهایی بدون ویزا است. این ویژگی، علاوه‌بر آسانی در برنامه‌ریزی سفر، این امکان را به ایرانیان می‌دهد تا جاذبه‌های فراوانی را در جهان بیابند و تجربیات گردشگری یکتایی را تجربه کنند. در ادامه، به معرفی و بررسی بهترین کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان خواهیم پرداخت، کشورهایی که امکانات فرهنگی، تاریخی و طبیعی را با دسترسی ساده‌تر برای مسافران ایرانی فراهم کرده‌اند.
بهترین کشورهای بدون ویزا
نویسنده: گروه تحقیقاتی ویزموندو
نویسنده: گروه تحقیقاتی ویزموندو

زمان مطالعه : 7 دقیقه

زمان مطالعه : 5 دقیقه

از آخرین اخبار مطلع شوید
فهرست مطالب

بهترین کشور بدون ویزا برای سفر در سال ۱۴۰۲

سفر به مقاصد جدید و تجربه فرهنگ‌های مختلف برای بسیاری یک رویا است. بااین‌حال، روند درخواست ویزا گاهی اوقات می‌تواند دست‌وپاگیر و زمان‌بر باشد. البته چندین کشور در سراسر جهان وجود دارند که اجازه ورود بدون ویزا را برای ملیت‌های خاص می‌دهند. این کشورها در لیست بهترین کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان جای می‌گیرند.

لیست کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان ۲۰۲۴

بر اساس شاخص پاسپورت VisaGuide در دسامبر 2023، پاسپورت ایرانی در رتبه 182 جهان قرار دارد. این بدان معناست که شهروندان ایرانی می‌توانند بدون ویزا به 17 کشور جهان سفر کنند. اما برای ورود به کشورهای باقی‌مانده، دارندگان پاسپورت ایرانی باید از قبل برای ویزا اقدامات لازم را انجام دهند. از دسامبر 2023، بهترین کشورهای بدون ویزا برای دارندگان پاسپورت ایرانی به شرح زیر بوده است:

حتی برای سفر به بهترین کشورهای بدون ویزا، همچنان باید یک پاسپورت معتبر (معمولا تا ۶ ماه پس از تاریخ عزیمت) داشته باشید. ضمن آنکه لازم است تا بیمه سلامت مسافرتی را طبق نیاز کشور مقصد خود خریداری کنید.

سابقه سفر چه تأثیری در اعتبار پاسپورت دارد؟

سابقه سفر یکی از عوامل مهمی است که در اعتبار پاسپورت تاثیر می‌گذارد. این سابقه نشان‌دهنده فعالیت‌ها و تجارب جهانی فرد است و در ارزیابی قابلیت‌ها و آگاهی او از مسائل جهانی تأثیر می‌گذارد. آثار مثبت سابقه سفر شامل افزایش دانش فرهنگی، زبان‌ها و تعامل با جوانب مختلف جامعه جهانی خواهد بود.

این موارد به‌عنوان عناصری ارزشمند در افزایش اعتبار پاسپورت موردنظر محسوب می‌شوند. ضمن آنکه در مراحل مختلفی از سفرهای آتی و ارتباطات بین‌المللی فرد با کسب تجارب و آثار مثبت، ویزای کشورهایی با اعتبار بالا را نیز دریافت می‌کند. پس با سفر به بهترین کشورهای بدون ویزا می‌توان، سابقه سفر را افزایش داد.

سابقه سفر چه تأثیری در اعتبار پاسپورت دارد؟

آیا امکان افزایش قدرت پاسپورت وجود دارد؟

قدرت پاسپورت به عوامل متعدد و ترکیبی از عوامل دیگر بستگی دارد، اما فراموش نکنید که این قدرت از دولت صادرکننده آن ناشی می‌شود و به روابط دولت با همتایان خود وابسته خواهد بود. در نهایت، سه عامل وجود دارد که بر قدرت یک پاسپورت تاثیر می‌گذارد:

  • وضعیت اقتصادی نسبی (و در نتیجه، امنیت)
  • روابط دیپلماتیک
  • تجارت یا سفر اقتصادی بین این دو

موقعیت اقتصادی جایی است که خطر کمتری برای اقامت بیشتر شهروندان معمولی وجود دارد؛ زیرا شرایط اقتصادی در هر دو کشور مشابهت دارد. در مورد روابط دیپلماتیک، متحدان تاریخی احتمال دارد از الزام ویزا چشم‌پوشی کنند (به‌عنوان‌مثال، شهروندان جمهوری خلق چین می‌توانند بدون ویزا به کشورهای کمونیستی سابق یا فعلی مانند روسیه / کوبا سفر کنند).

کشورهایی که روابط تاریخی متفقین یا استعماری ندارند، به‌نوعی به ترتیبات متقابل بین دولت‌ها نیاز خواهند داشت. به‌عنوان‌مثال، سنگاپور و جمهوری خلق چین در سال ۲۰۱۴ معافیت ویزا را امضا کردند که اجازه سفر بدون روادید تا ۱۵ روز متوالی را می‌دهد.

چه کشورهایی بدون ویزا مجاز به سفر به ایران هستند؟

بدون شک ایران کشوری است که باید برای سفر به اقصی نقاط آن اقدام کرد. برای برخی از کشورها، باید از قبل برای ویزا اقدامات لازم را انجام دهند یا در بدو ورود ویزای ایران را دریافت کنند. بااین‌حال، برای برخی از کشورهای دیگر ایران از بهترین کشورهای بدون ویزا به‌شمار می‌رود.

برای دارندگان پاسپورت این کشورها لازم نیست تمام مراحل درخواست را بگذرانند و منتظر تایید یا ردشدن باشند. کشورهایی که می‌توانند بدون ویزا به ایران سفر کنند در زیر با حداکثر روزهای اقامت بدون ویزا در ایران ذکر شده‌اند:

پس برای دارندگان پاسپورت کشورهای ذکرشده، ایران به‌عنوان یک مقصد بهترین کشورهای بدون ویزا محسوب می‌شود.

کشورهایی که سفر به آنها برای ایرانیان نیازی به اخذ ویزا ندارد کدامند؟

در ادامه لیست کشورهای معاف از ویزا برای ایرانیان به تفکیک قاره آورده شده است:

کشورهایی که سفر به آنها برای ایرانیان نیازی به اخذ ویزا ندارد کدامند؟

کدام کشورها قوی‌ترین پاسپورت‌های جهان را دارند؟

اینکه آیا باید قبل از سفر به مقصدی برای ویزا درخواست دهید یا نه تعیین می‌کند که پاسپورت شما چقدر قدرتمند است. در حوزه بهترین کشورهای بدون ویزا وقتی صحبت از قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان به میان می‌آید، 10 مورد از قوی‌ترین کشورهای جهان به چشم می‌خورند:

کدام کشورها قوی‌ترین پاسپورت‌های جهان را دارند؟

ضعیف ترین پاسپورت های جهان

در مقابل بهترین کشورهای بدون ویزا، موضوع ضعیف‌های پاسپورت‌های جهان مطرح می‌شوند. شهروندان کشورها با پاسپورت ضعیف‌تر، بدون ویزای توریستی از کشورهای کمتری می‌توانند بازدید داشته باشند. آنها احتمالا بتوانند بدون ویزا از چند کشور توسعه‌یافته بازدید کنند، اما برای بسیاری از مقاصد محبوب، به‌احتمال زیاد باید از قبل برای ویزای توریستی درخواست دهند. در ادامه لیست، 10 مورد از ضعیف‌ترین پاسپورت‌های جهان آمده است:

جمع بندی

در کل، انتخاب بهترین کشورهای بدون ویزا یا کشورهای با ویزای آسان برای سفر برای ایرانیان، فرصتی مناسب برای تجربه سفرهای بی‌دردسر و بدون مشکلات اداری فراهم می‌سازد. این کشورها با زیبایی‌های طبیعی، فرهنگ متنوع و تجربه‌های گردشگری جذاب، مسافران را به‌سوی خود جلب می‌کنند. با این امکانات، افراد می‌توانند به‌آسانی در جهان به گردش بپردازند و از تنوع فرهنگی و تاریخی که هر کشور ارائه می‌دهد، لذت ببرند.

سوالات متداول

ویزای الکترونیکی ویزایی است که متقاضی به‌صورت آنلاین برای آن درخواست می‌کند. این بدان معناست که آنها مجبور نیستند با مراجعه به سفارت یا کنسولگری برای انجام مصاحبه شخصی برای آن درخواست دهند.

انواع گذرنامه‌ها از جمله گذرنامه‌های معمولی، گذرنامه‌های رسمی، گذرنامه‌های دیپلماتیک، گذرنامه‌های خدماتی و گذرنامه‌های اضطراری وجود دارد.

بله نوزادان نیز مانند بزرگسالان به پاسپورت نیاز دارند.

زمانی که گذرنامه فعلی شما منقضی می‌شود باید پاسپورت جدید بگیرید. پس از پرشدن صفحات گذرنامه به‌طور کامل با مهر و ویزا، باید گذرنامه را تمدید کنید.

پاسپورت‌هایی وجود دارند که از سایرین قوی‌تر هستند و به دارندگان آنها اجازه می‌دهند تا به تعداد بیشتری از مقاصد سفر بدون ویزا مسافرت کنند.

مطالب مرتبط
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

پاسخ به سوالات و نظرات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *