قوانین طلاق در کانادا - ویزموندو
موسسه مشاوره مهاجرتی و سرمایه گذاری آکو مهاجر ویرا (ثبت: ۵۴۳۴۷)
دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری آکو
قوانین طلاق در کانادا

قوانین طلاق در کانادا

در دهه‌های اخیر، قوانین خانواده در کانادا، مورد اصلاحات مکرر و مهمی قرار گرفته است؛ اصلاحات قانون خانواده استانی و فدرال. همچنین اغلب تغییرات قانونی ایجاد‌شده توسط دادگاه‌ها، مسائل اجتماعی مهم و اثرگذار را منعکس و پیش‌بینی کرده است. مانند جدایی بیشتر زوج‌ها یا زندگی مشترک خارج از ازدواج و زنانی که در خارج از خانه کار می‌کنند. قانون طلاق، یکی از اجزای اصلی قانون خانواده در کانادا است. در ادامه به دو سوال مهم پاسخ خواهیم داد: قوانین طلاق در کانادا چگونه است؟ چگونه در کانادا طلاق بگیریم؟
قوانین طلاق در کانادا
Picture of نویسنده: گروه تحقیقاتی ویزموندو
نویسنده: گروه تحقیقاتی ویزموندو

زمان مطالعه : 7 دقیقه

مدت زمان مطالعه مقاله 10 دقیقه میباشد
از آخرین اخبار مطلع شوید
فهرست مطالب

قوانین طلاق در کانادا چیست؟

قوانین طلاق در کانادا قانونی فدرال است و زمانی اعمال می‌شود که یک زوج متاهل درخواست طلاق کرده یا قبلا در کانادا طلاق‌گرفته باشند. علاوه‌بر تعیین شرایط و قوانین طلاق در کانادا، به موضوعاتی مانند حمایت از فرزند، حمایت از همسر و ترتیبات والدینی برای فرزندان، در پرونده‌های طلاق می‌پردازد. قوانین استانی یا سرزمینی نیز ممکن است در مورد برخی مسائل مانند تقسیم دارایی زناشویی اعمال شود.
 
قوانین طلاق در کانادا بر اساس استان یا سرزمین برای زوج‌هایی که از هم جدا می‌شوند اما درخواست طلاق نمی‌کنند و برای افراد مجردی که از زوج خود جدا می‌شوند، به‌کار می‌رود. این قوانین به‌طورکلی مشابه قوانین مندرج در قانون طلاق هستند. اطلاعات مربوط به این قوانین از وزارت دادگستری یا دادستان کل استان یا منطقه شما در دسترس است.
 

شرایط لازم جهت طلاق در کانادا

  •  باتوجه‌به قوانین طلاق در کانادا، شما و همسرتان  به‌مدت حداقل یک سال، ملزم به زندگی جدا از یکدیگر هستید.
  • درصورتی‌که همسرتان به شما، از نظر جسمی یا روحی، ظلم کرده باشد و ادامه زندگی مشترک، غیرقابل‌تحمل تلقی شود، این مشکل، مشمول قوانین مربوط به سوءاستفاده، بی‌توجهی یا مشکلات عاطفی می‌شود.
  • اگر همسر شما به خیانت اقدام کرده باشد و این موضوع از طریق شواهد مختلفی از جمله شهادت شاهد یا سوابق دیجیتالی قابل‌اثبات باشد، می‌توانید اقدام به ثابت‌کردن این مسئله کنید.
اگرچه این عوامل، راه‌های قانونی برای اثبات دلایل طلاق در کانادا هستند، اهمیت دارد که جنبه‌های عاطفی این مسئله نیز مدنظر قرار گیرد. در ادامه، تعدادی اطلاعات تکمیلی درباره شرایط و قوانین طلاق در کانادا آورده شده که باید به ‌آن‌ها‌ توجه کنید:
 
  • طبق قوانین طلاق در کانادا ( شرایط 2023) برای درخواست طلاق، شما حداقل باید یک سال در کانادا ساکن بوده باشید.
  • فرایند درخواست، شامل تشکیل پرونده در استان یا منطقه‌ای است که شما یا همسرتان در آن ساکن هستید.
  • هزینه‌هایی قانونی و هزینه‌هایی دادگاه در ارتباط با فرایند طلاق وجود دارد.
  • ممکن است نیاز باشد با همسرتان در مورد حضانت فرزندان، ترتیبات دسترسی به آن‌ها، حمایت از همسر و تقسیم اموال مذاکره کنید.

 

دلایل طلاق در کانادا

 

دلایل طلاق در کانادا

در طول چند دهه اخیر، دلایل اصلی و قوانین طلاق در کانادا چندین بار تغییر کرده است. شکی نیست که این دلایل متفاوت خواهند بود. زیرا ممکن است یکی از زوجین به دلیل زنای همسر یا گاهی اوقات خشونت خانگی، تصمیم به طلاق بگیرد. در ادامه به هر یک از عوامل، به‌طور جداگانه نگاه خواهیم کرد تا بفهمیم چرا بسیاری از ازدواج‌ها به طلاق ختم می‌شوند.
 
  • موضوع مالی

آیا می‌دانید دلیل شماره یک طلاق چیست؟ خوب، در کانادا، این دلیل باید پول باشد. حدود 68 درصد از کانادایی ها فکر می‌کنند که درگیری بر سر پول یا هر موضوع مربوط به اموال، علت اصلی طلاق خواهد بود.
 
  • خیانت

دومین دلیل متداول که باعث می‌شود یک ازدواج پایان یابد، داشتن رابطه خارج از ازدواج است. باتوجه‌به قوانین طلاق در کانادا، دادگاه، تنها در صورتی این رابطه را خیانت تلقی می‌کند که شریک متهم با معشوق خود رابطه جنسی داشته باشد.
 
  • خشونت خانگی و آزار روانی

دادگاه اغلب برای شخصی که با شکایت از خشونت خانگی، پرونده طلاق را ارائه کرده است، سریعا اقدام می‌کند. رفتار خشونت‌آمیز، آزار جسمی، سوءاستفاده جنسی، آسیب‌رساندن به اموال و رفتارهای تهدیدآمیز یا کنترل‌کننده برای مدت طولانی، از دلایلی است که فرد می‌تواند برای طلاق اقدام کند.
اگر یکی از زوجین نسبت به شخص دیگر احترام قائل نباشد، ازدواج ممکن است از هم بپاشد. توهین یا انتقاد، دادوفریاد، کنترل حق انجام اعمال فرهنگی یا مذهبی و رفتار سلطه‌جویانه از علل طلاق و تحت موارد آزار روانی است.
 
  • عدم محبت

یکی دیگر از دلایل اصلی طلاق در کانادا عدم عشق یا محبت زوجین در روزهای اولیه ازدواج یا رابطه است. این موضوع می‌تواند به‌تدریج در یک دوره طولانی‌تر اتفاق بیفتد. دادگاه این را یکی از دلایل طلاق می‌داند. زیرا بهتر است یک ازدواج مسموم را خاتمه دهید تا اینکه بدون دلیل در آن رابطه بمانید. تفاوت در علایق جنسی نیز یکی از دلایل رایج طلاق به شمار می‌رود. این تفاوت، باعث نارضایتی و مشاجره می‌شود و ازدواج به دلیل عدم صمیمیت به هم می‌ریزد.
 
  • درگیری‌های مداوم

بیشتر اوقات در ازدواج، افراد انتظارات خاصی از یکدیگر دارند. اما این موضوع، زمانی به وجود می‌آید که انتظارات بیشتر شود. دعواکردن بر سر مسائل، بدون قصد حل‌وفصل و نداشتن اراده برای کار مشترک، زمینه‌ساز طلاق افراد است.
 
  • اعتیاد

هرگونه اعتیاد غیرقابل‌کنترل، به‌عنوان‌مثال، مواد مخدر، قمار، داروها یا الکل، الگوی رفتاری یک فرد عادی را تغییر می‌دهد. مثل قبل رفتار نمی‌کنند و استرس زندگی با یک فرد معتاد برای هیچ همسری قابل‌تحمل نخواهد بود. این وضعیت زمانی بدتر می‌شود که طرف مقابل مایل به درمان نباشد. در نتیجه، طلاق اجتناب‌ناپذیر است.
 
مراحل طلاق در کانادا

 

مراحل طلاق در کانادا

  • پیشنهاد می‌شود که قبل از ورود به مراحل طلاق، با یک وکیل خانواده مشورت کنید. یک وکیل خانواده می‌تواند به شما در درک حقوق خود کمک کند.
  • فرایند طلاق در کانادا هزینه‌بر است که شامل هزینه‌های دادگاه، وکیل و مشاوره می‌شود.
  • برای شروع مراحل طلاق، لازم است یک درخواست طلاق به دادگاه ارائه دهید. این درخواست باید در استان یا ناحیه‌ای که شما یا همسرتان در آن زندگی می‌کنید، ارائه شود.
  • پس از ارائه درخواست طلاق، شما باید این درخواست را به همسرتان اطلاع‌رسانی کنید. این اطلاع‌رسانی می‌تواند به صورت حضوری، پستی یا الکترونیکی انجام شود.
  • پس از اطلاع‌رسانی درخواست طلاق به همسرتان، دادگاه یک جلسه استماع طلاق برگزار می‌کند. در این جلسه، دادگاه به شما و همسرتان فرصت می‌دهد تا درباره موارد مرتبط با طلاق صحبت کنید، از جمله مسائلی مانند حضانت فرزندان، حمایت مالی و تقسیم اموال.
  • پس از برگزاری جلسه استماع طلاق، دادگاه حکم طلاق را صادر می‌کند که به‌عنوان اعلام رسمی پایان ازدواج عمل می‌کند.
 

انواع طلاق مطابق قوانین کانادا

باتوجه‌به قوانین طلاق در کانادا، دو نوع طلاق وجود دارد که با اثبات هر یک از ‌آن‌ها‌، طلاق اعلام می‌شود و رابطه زوجین به پایان می‌رسد:
 
  • طلاق بر مبنای عدم تقصیر: طلاق بر مبنای عدم تقصیر به معنای عدم خطاکردن هیچ‌یک از زوجین درانجام وظایف زندگی زناشویی‌شان به شمار می‌رود. به‌طور اصولی، شرط لازم برای احقاق این نوع طلاق، زندگی¬ جدا از هم زوجین از یکدیگر به¬طورکامل و به‌مدت حداقل یک سال است.
  • طلاق بر مبنای وجود تقصیر: طلاق بر مبنای وجود تقصیر، به معنای این است که یکی از زوجین یا هر دو، نقشی در وقوع تقصیر داشته‌اند و طرف شکایت‌کننده از تقصیر دیگری، ملزم به اثبات این موضوع در دادگاه است. به‌عبارت‌دیگر، یکی از زمینه‌های مورد نیاز برای اعمال این نوع طلاق باید وجود داشته باشد تا این امر صورت گیرد.
 

مهریه در طلاق در کانادا چگونه است؟

مطابق قوانین طلاق در کانادا، درصورتی‌که هم‌زمان با درخواست طلاق خود، درخواست مطالبه مهریه را نیز ارائه دهید، این درخواست تحت عنوان دعاوی خانوادگی ثبت خواهد شد و دادگاه عالی مسئول پیگیری این درخواست خواهد بود. اما اگر در کانادا، درخواست مطالبه مهریه بدون درخواست طلاق ارائه شود، پاسخ چندان مشخصی برای شما وجود نخواهد داشت. بنابراین، تعیین نوع دعوا در درخواست مهریه، اهمیت بسیاری دارد. 
اصلی‌ترین تفاوت بین این دو نوع درخواست مهریه در کشور کانادا در این است که اگر در طی فرایند طلاق این درخواست را ارائه دهید، امکان استفاده از امکانات دادگاه خانواده مانند صدور حکم نفقه، اعمال ممنوع‌الخروجی برای همسر یا ابطال جواز او به شما اعطا می‌شود، درحالی‌که در درخواست نوع دوم، این امکانات، در دسترس شما نخواهند بود.
 

 تقسیم اموال پس از طلاق در کانادا

اموال زوج در کانادا، قابلیت تقسیم در سه دسته را دارند:
 
  • اموال غیر زناشویی: این اموال شامل هر یک از دارایی‌هایی است که هر زوج قبل از ازدواج به‌تنهایی به آن دست یافته‌اند که پس از طلاق نیز متعلق به ‌آن‌ها‌ باقی می‌ماند.
  • اموال حاصل از ازدواج: این دسته شامل دارایی‌هایی است که زوجین پس از ازدواج به‌صورت مشترک به دست آورده‌اند. این اموال به‌عنوان حاصل از ازدواج محسوب می‌شوند و باید در فرایند طلاق تقسیم شوند.
  • اموال ترکیبی: این دسته، شامل دارایی‌هایی است که بخشی از ‌آن‌ها‌ قبل از ازدواج و بخشی از ‌آن‌ها‌ پس از ازدواج به دست آمده‌اند. در این حالت، دادگاه باتوجه‌به شرایط ویژه هر پرونده تصمیم می‌گیرد که چگونه این اموال باید میان زوجین تقسیم شوند.
 
در فرایند تقسیم اموال، دادگاه به موارد مختلفی توجه می‌کند:
 
  • مدت‌زمان ازدواج
  • سهم هر یک از زوجین در کسب اموال
  • نیازهای مالی هر یک از زوجین
  • سن و سلامتی هر یک از زوجین
  • توانمندی هر یک از زوجین برای تامین نیازهای مالی خود
 
مطابق قوانین طلاق در کانادا اگر زوجین در مورد تقسیم اموال به توافق برسند، این توافق باید به‌صورت کتبی تنظیم شود و توسط دادگاه تایید گردد. اگر این امکان وجود نداشته باشد، دادگاه تصمیم خواهد گرفت که چگونه اموال باید بین زوجین تقسیم شوند.
 

استثنا در ملزومات اقامت برای طلاق در کانادا

طبق قوانین طلاق در کانادا، فقط افراد مقیم در کانادا مجاز به دادن درخواست طلاق در این کشور هستند. درصورتی‌که هیچ‌یک از زوجین در کانادا ساکن نباشند، امکان طلاق در این کشور وجود ندارد. اما با تامین هم‌زمان هر دو شرط زیر، امکان اتمام ازدواج در کانادا تحت قانون ازدواج مدنی (Civil Marriage Act) فراهم می‌شود:
 
  • اگر ازدواج در کانادا ثبت شده باشد.
  • اگر ازدواج در کانادا ثبت شده باشد و کشوری که زوجین در حال‌حاضر در آن ساکن هستند، ازدواج کانادایی ‌آن‌ها‌ را تایید نکند، می‌توانند درخواست طلاق را در کانادا ثبت کنند.
اتمام ازدواج تحت قانون ازدواج مدنی، تنها به پایان ازدواج اعلام‌شده می‌پردازد و مسائل دیگر مانند نگهداری فرزندان و… باید به‌موجب قوانین کشوری که ازدواج در آن انجام شده است، مورد بررسی و اجرا قرار گیرد.
 

اعتبار طلاق ایرانی در کانادا

بر اساس قوانین طلاق در کانادا، برای اینکه طلاق در کانادا به رسمیت شناخته شود، لازم است به موارد زیر توجه داشته باشید:
 
  • حداقل یک سال باید پس از درخواست طلاق، در کشوری که اقدام به طلاق کرده‌اید، زندگی کرده باشید.
  • اگر درخواست طلاق خود را در کشور دیگری ارائه داده‌اید، باید توانایی اثبات ملیت یا دارایی‌های ملکی در آن کشور را داشته باشید یا نشان دهید که مدتی طولانی در آن کشور ساکن بوده‌اید.
لازم است در نظر داشته باشید که ممکن است شما نتوانید در کشور دیگری طلاق بگیرید، اما می‌توانید انتظار داشته باشید که قوانین طلاق در کانادا به‌دقت اجرا شوند. در نتیجه، اگر این نکات برای شما اهمیت دارد، حتما قبل از هر اقدامی، درباره اعتبار این مسائل در حقوق کانادا به‌دقت مطالعه و کسب اطلاعات کنید.
 

طلاق در کانادا پس از مهاجرت از طریق ازدواج

مطابق قوانین طلاق در کانادا، افرادی که به‌عنوان ساکن دائمی در کانادا زندگی می‌کنند یا از زمان مهاجرت به این کشور تابعیت خود را به دست آورده‌اند، پس از ازدواج، وضعیت حقوقی خود را از دست نخواهند داد و  بعد از طلاق از کشور کانادا اخراج نخواهند شد.
تنها موقعیتی که ممکن است منجر به مشکلات حقوقی شود، این است که شخص در طول اقامت در کانادا، اطلاعات نادرستی در مورد وضعیت ازدواج یا سایر اطلاعات مهم مرتبط با مهاجرت خود ارائه دهد.
 
به‌طورکلی، بر اساس قوانین طلاق در کانادا، طلاق تاثیر قابل‌توجهی بر وضعیت اقامت دائمی در کانادا ندارد. بااین‌حال، درصورتی‌که یک شهروند غیرکانادایی ازدواج خود را خاتمه دهد، احتمالا پیامدهایی برای وضعیت مهاجرتی او پیش می‌آید. روند طلاق برای شهروندان غیرکانادایی پیچیده‌تر است و معمولا نیاز دارد که در کشور محل زندگی همسر، درخواست طلاق داده شود. اگر به تازگی به کانادا مهاجرت کرده‌اید و دنبال طلاق هستید، یا اگر شما و همسرتان بیش از یک سال در کانادا زندگی کرده‌اید، می‌توانید برای طلاق در کانادا اقدام کنید.
 
 
شرایط حمایت از همسر پس از طلاق در کانادا

 

شرایط حمایت از همسر پس از طلاق در کانادا

طبق قوانین طلاق در کانادا اگر فرد با حمایت مالی همسر به کانادا وارد شده است، او ملزم است حمایت مالی را حتی پس از پایان ازدواج ادامه دهد. بااین‌حال، درصورتی‌که همسر فرد اثبات کند دیگر قادر به ارائه حمایت مالی نیست یا ناتوان در ادامه پرداخت‌های حمایتی شود، می‌تواند این تعهد مالی را به پایان برساند. اگر فرد هیچ‌گونه حمایت مالی از حامی خود دریافت نکند، می‌تواند به منظور دریافت کمک‌های اجتماعی اقدام کند.
 

جمع‌بندی

قوانین طلاق در کانادا متناسب با واقعیت‌های زندگی امروزی تنظیم شده‌اند. اطلاعات دقیق و آگاهی از این قوانین، امری حیاتی برای افرادی است که تصمیم به طلاق گرفته‌اند، تا بتوانند حقوق و تعهدات خود را به‌درستی مدیریت کنند.
 

سوالات متداول

1. آیا افرادی که در خارج از کانادا ازدواج کرده‌اند، می‌توانند در کانادا طلاق بگیرند؟
بله، با فراهم‌کردن شرایط مورد نیاز، این امکان برای ‌آن‌ها‌ وجود دارد.
 
2. آیا طلاق در کشور دیگری در کانادا معتبر است؟
بله، اگر طبق قوانین طلاق کانادا صورت گیرد، معتبر و تایید شده است.
 
3. آیا فردی که از طریق ازدواج به کانادا مهاجرت کرده باشد، باید پس از طلاق به کشور خود بازگردد؟
خیر، فردی که تابعیت کانادا را از طریق ازدواج به دست آورده است، پس از طلاق هیچ مشکلی برای باقی‌ماندن در کانادا ندارد.
مطالب مرتبط
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *