موسسه مشاوره مهاجرتی و سرمایه گذاری آکو مهاجر ویرا (ثبت: ۵۴۳۴۷)

دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری آکو

اقامت دائم کانادا

کانادا با اعمال سیاست‌های مهاجرتی منعطف و انسان‌مدار خود، بستر مناسبی برای زندگی ایده‌آل است. این کشور با رشد کمِ جمعیت و کاهش نیروی کار، روبرو است؛ که دولت این کشور را نگران مواجهه با چالش‌هایی مانند کاهش رشد اقتصادی کرده است. با توجه به این چالش‌ها، مسئولین نیز در سال‌های اخیر تصمیم گرفته‌اند تعداد مهاجران خود را به بیش از ۴۰۰،۰۰۰ نفر در سال افزایش دهند. در واقع، با نرخ مهاجرتی نزدیک به ۱٫۲ درصد، این کشور سه برابر بیشتر از ایالات متحده آمریکا مهاجر می‌پذیرد. این سیاست‌های مهاجرتی، علاوه بر حمایت از رشد اقتصادی، به کانادا امکان می‌دهد تا برای شهروندان خود، زندگی با استانداردهای بالا فراهم کند.
به همین دلیل اخذ اقامت دائم کانادا به مهاجران، فرصتی بی‌نظیر برای ساخت زندگی بهتر و استفاده از خدمات و امکانات پیشرفته می‌دهد. در این مقاله، به بررسی شرایط اقامت دائم کانادا برای ایرانیان و مراحل مربوط به این اقامت می‌پردازیم؛ بنابراین، اگر به دنبال یک آینده روشن و فرصت‌های جدید هستید، در راهنمای دریافت اخذ اقامت دائم کانادا با ما همراه شوید و تا اطلاعات جامعی در مورد اقامت دائم کانادا ۲۰۲4 کسب کنید.

مهم ‌ترین راه‌ های گرفتن اقامت دائم کانادا

مهم ‌ترین راه‌ های گرفتن اقامت دائم کانادا

کانادا قصد دارد تا در بازه زمانی ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴، بیش از ۱٫۳ میلیون مهاجر جدید را بپذیرد. اگر بخواهید جزو مهاجران پذیرفته‌شده باشید، شما می‌توانید با انتخاب یکی از چندین مسیر مهاجرتی که وجود دارد، اقامت دائم کانادا را به دست آورید؛ که ما در ادامه به این راه‌ها اشاره می‌کنیم.
برنامه مهاجرتی اکسپرس اینتری یکی از سریع‌ترین و محبوب‌ترین روش دریافت اقامت دائم کانادا است و متقاضیان می‌توانند در عرض ۶ ماه، اقامت دائم خود را به دست آورند. بخش قابل توجهی از متقاضیان از طریق ۳ مسیر اصلی اکسپرس اینتری وارد این کشور می‌شوند که عبارت‌اند از:

کارگر ماهر فدرال (FSW): برنامه کارگر ماهر فدرال یک برنامه مهاجرتی است که برای استفاده از آن شرایطی وجود دارد؛ این شرایط عبارت‌اند از:

  • در این برنامه، نیازی به تجربه کاری در این کشور نیست، اما برای شرکت در آن باید امتیاز کسب کنید. برای دریافت امتیاز، باید حداقل ۱۲ ماه تجربه کاری مستمر در ۱۰ سال گذشته کسب کرده باشید.
  • مهارت‌های زبانتان باید در سطح خوبی باشد. به عبارت دیگر، باید حداقل سطح ِدانش زبان انگلیسی یا فرانسوی را به دست آورید.
  • حداقل مدرک لازم، دیپلم دبیرستان است که باید دریافت کرده باشید.
  • برای زندگی خود و خانواده‌تان، باید بودجه کافی را داشته باشید.
  • باید هدفتان، زندگی در کانادا باشد و حداقل ۶۷ امتیاز را کسب کنید.

 

کلاس تجربه کانادا (CEC): CEC یکی دیگر از برنامه‌های مهاجرتی است که برای متقاضیان با تجربه کاری در این کشور طراحی شده است. شرایط ورود به این برنامه، شامل موارد زیر است:

  • شما باید حداقل یک سال تجربه کار تمام‌وقت (معادل آن پاره‌وقت) داشته باشید.
  • تجربه کاری کانادایی باید در۳ سال گذشته باشد و باید شرایط لازم نیز را رعایت کنید.
  • برای محاسبه تجربه کار کانادایی، باید فعالیت‌های شغلی خود را در طی ۳ سال گذشته، مشخص کنید.
  • باید کد شغلی NOC سطح مهارت ۰،A یا B را داشته باشید.
  • همچنین باید در این کشور به طور قانونی تجربه کاری با دریافت حقوق داشته باشید. تجربه کاری که در حین تحصیل کسب شده است، محاسبه نمی‌شود.
  • برای ورود به برنامه CEC، باید در آزمون زبان انگلیسی یا فرانسوی به سطح مشخص‌شده برسید و قصدتان زندگی در خارج از استان کبک، باشد.

 

مهارت‌های ماهر فدرال (FST): برنامه FST از سیستم رتبه‌بندی جامع برای انتخاب نامزدها استفاده می‌کند و تنها افرادی را که رتبه بالاتری دارند، برای درخواست اقامت دائم، دعوت می‌کند. متقاضیانی که در این برنامه شرکت می‌کنند، می‌توانند اقامت دائم کانادا و فرصت کار و زندگی در این کشور را به دست آورند. شرایط شرکت در برنامه FST به صورت زیر است:

  • متقاضایان باید تجربه حداقل ۲ سال کار تمام‌وقت در یک حرفه تخصصی یا مهارتی را داشته باشند.
  • این تجربه باید در ۵ سال گذشته کسب شده باشد (به ۵ سال گذشته برگردد). در ضمن تجربه کاری قابل قبول است که به وسیله گواهی تجارت کسب شده باشد.

 

به طور کلی، برای شرکت در برنامه اکسپرس اینتری، ابتدا باید شرایط یکی از ۳ مسیری که در بالا اشاره کردیم را داشته باشید. سپس با ایجاد یک حساب کاربری، درخواست خود را ارسال کنید. این درخواست توسط سیستم رتبه‌بندی جامع کانادا (CRS) امتیازدهی می‌شود. در صورت کسب امتیاز لازم، دولت این کشور دعوت‌نامه‌هایی را برای افرادی که بالاترین رتبه را کسب کرده‌اند، ارسال و با درخواست اقامت دائم آنها موافقت می‌کند.

در واقع، شرکت در این برنامه می‌تواند به شما کمک کند به سادگی و در کمترین زمان ممکن وارد این کشور شوید. با این حال، باید بدانید که کسب امتیاز CRS برای قرعه‌کشی فدرال ممکن است زمانبر باشد. همچنین، هزینه مهاجرت از طریق برنامه اکسپرس اینتری معمولاً حدود ۲۳۰۰ دلار کانادا برای یک فردِ تنها و حدود ۴۵۰۰ دلار کانادا برای یک زوج است.

برنامه ‌های استانی PNP

برنامه ‌های استانی PNP

یکی از راه‌هایی که برای دریافت اقامت دائم کانادا وجود دارد، برنامه‌های استان‌هاست که توسط ۱۰ استان و ۳ منطقه این کشور ارائه شده است. در واقع، هر استان به غیر از کبک و نوناووت، چندین جریان PNP را اداره می‌کند که توسط استان‌ها طراحی شده‌اند تا به اهداف مهاجرتی منحصربه‌فرد خود کمک کنند؛ بنابراین معیارها و مراحل درخواست برای افراد واجد شرایط، متفاوت است. با این حال، PNPها یک گزینه محبوب هستند؛ زیرا می‌توانند ساده‌ترین مسیر برای اقامت دائم در کانادا باشند.

همچنین، تمام تصمیمات مربوط به اقامت دائم این کشور باید در سطح ملی توسط دولت فدرال تأیید شود، بنابراین استان‌های این کشور نمی‌توانند به تنهایی وضعیت اقامت دائم را تأیید کنند. به همین دلیل، برنامه‌های استانی به عنوان برنامه‌های “Nomination” در نظر گرفته می‌شوند.

پس روال این است که متقاضی موفق برای PNP توسط استان، جهت درخواست اقامت دائم، به دولت فدرال معرفی می‌شود. در واقع مهاجرت به این کشور از طریق PNP همیشه مرحله اول در یک فرایند دو قسمتی است. به این صورت که ابتدا مهاجر در سطح استان تأیید می‌شود و سپس باید به سطح فدرال مراجعه کند. اگر برنامه PNP انتخابی شما با برنامه اکسپرس اینتری همسو باشد، احتمالاً درخواست شما پذیرفته خواهد شد.

خوب است بدانید که هزینه مهاجرت به کانادا از طریق برنامه استانی معمولاً مشابه برنامه اکسپرس اینتری است و به استان مربوط وابسته است. برخی از استان‌ها هزینه‌ای برای پردازش برنامه‌های PNP دریافت نمی‌کنند، در حالی که برخی دیگر مانند انتاریو ممکن است تا ۱۵۰۰ دلار کانادا را به عنوان هزینه دریافت کنند.

مهاجرت تجاری

دولت کانادا می‌خواهد سرمایه‌گذاران، مدیران تجاری و کارآفرینانی را که علاقه‌مند به سکونت و پیداکردن فرصت‌های جدید در این کشور هستند، جذب کند. برای جذب این افراد نیز برنامه‌های مهاجرت تجاری گسترده‌ای را ارائه می‌دهد که اقامت دائم این کشور را به همراه دارند.

اگر شما تجربه مدیریت یا مالکیت کسب‌وکار خود را دارید، راه ساده‌ برای مهاجرت به این سرزمین، انتخاب یکی از برنامه‌های مهاجرت تجاری فدرال یا استانی است. همچنین، میزان سرمایه‌ای که در این مسیر نیاز است، به برنامه‌ای بستگی دارد که شما به آن علاقه‌مند هستید. به طور کل برای این برنامه‌ها سرمایه‌گذاری زیادی لازم نیست، به‌ویژه برای افرادی که ترجیح می‌دهند کسب‌وکارشان را در مناطق کم‌جمعیت راه‌اندازی کنند.

اسپانسر شیپ خانواده

“اسپانسر کلاس خانواده” به معنای شخصی است که تصمیم می‌گیرد یکی از اعضای خانواده‌اش را در مهاجرت به کانادا حمایت کند. این شخص، مسئول تأمین مالی و سایر نیازهای اقامت دائم فرد مورد نظر است. این فرد می‌تواند اسپانسر هریک از اعضای خانواده باشد. به عنوان مثال:

همسر قانونی یا شریک زندگی: شخصی که با همسر قانونی (شریک زندگی)، زندگی می‌کند می‌تواند اسپانسر او باشد.
والدین، پدربزرگ و مادربزرگ: شهروند یا مقیم دائم این کشور می‌تواند برای والدین، پدربزرگ و مادربزرگ خود اسپانسر شود.
کودکان: اسپانسرهای خانواده می‌توانند فرزندان خود را حمایت مالی کنند تا آنها بتوانند در کانادا به صورت دائم اقامت کنند.
برادر، خواهر، برادرزاده، خواهرزاده یا نوه یتیم: در شرایط خاص، حامی مالی می‌تواند برای برادران، خواهران، برادرزاده‌ها، خواهرزاده‌ها یا نوه‌های یتیم خود اسپانسر شود.

سایر بستگان: در شرایط استثنایی، شهروندان یا افراد مقیم دائم این کشور می‌توانند برای بستگان دیگری که خارج از تعریف کلاس خانواده قرار دارند، اسپانسر شوند. این شخص باید به عنوان “کانادایی تنها” در نظر گرفته شود، به این معنی که هیچ همسر، شریک قانونی، فرزند، والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ نداشته باشد.

اگر شما همسرتان را حمایت مالی می‌کنید و آنها فرزندانی را تحت تکفل دارند یا اگر از فرزندخوانده خود حمایت مالی می‌کنید، برای هر فرزند که در برنامه مهاجرتی گنجانده شده است، ۱۵۰ دلار پرداخت می‌شود. همچنین اگر حامی اعضای دیگر خانواده هستید، ۱۰۵۰ دلار دیگر باید پرداخت کنید. در زیر به لیست هزینه‌های پرداختی حمایت مالی اشاره می‌کنیم:

هزینه حمایت: ۷۵ دلار
هزینه پرداختی برای متقاضی اصلی: ۴۷۵ دلار
هزینه حق اقامت دائم: ۵۰۰ دلار
هزینه بیومتریک (اثر انگشت و عکس): ۸۵ دلار
مجموع: ۱۱۳۵ دلار

خوب است بدانید که اگر شما به عنوان حامی مالی، در استان کبک اقامت دارید یا قصد دارید در آنجا ساکن شوید، علاوه بر هزینه‌های فوق، باید هزینه‌ای معادل ۲۸۹ دلار کانادا را نیز پرداخت کنید.

اثبات توانایی حمایت مالی (۲۷،۵۱۴ دلار کانادا) به ازای نفر مقیم دائم و هر عضو از خانواده + ۷،۴۱۲ $دلار کانادا که از اسپانسرشیپ استفاده می‌کند.

 
اسپانسر شیپ خانواده

پناهندگی

کانادا کشوری است که به حقوق اساسی افراد مانند حق زندگی، آزادی و حق حفاظت و امنیت، اهمیت می‌دهد. از سال ۱۹۵۱ که وضعیت پناهندگان کنوانسیون ژنو امضا شد، این کشور به پناهندگان و مسائل مرتبط با آنها کمک می‌کند. هر فردی که به دلایلی از قبیل نژاد، مذهب، گروه اجتماعی، عقاید سیاسی، جنسیت، تمایلات جنسی یا ملیت خود، از آزار و شکنجه در کشور خود در امان نباشد، می‌تواند درخواست پناهندگی دهد.

برای این منظور، افراد می‌توانند خودشان را در مرز ورودی این کشور، به آژانس خدمات مرزی کانادا (CBSA) یا سازمان مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) معرفی کنند. سپس نماینده‌ای از CBSA یا IRCC مشخص می‌کند که آیا آنها شرایط لازم برای درخواست پناهندگی دارند یا خیر. در طول این فرایند، علاوه بر ارائه مدارک معتبر مبنی بر آزار و شکنجه در کشور مبدأ، افراد متقاضی پناهندگی ممکن است مورد بررسی‌های مختلفی مانند بیومتریک، بیوگرافی، امنیت و جنایت قرار بگیرند.

برنامه اقتصادی

یشترین افرادی که به تازگی وارد کانادا شده‌اند، از طریق برنامه‌های مهاجرت اقتصادی به این کشور رسیده‌اند. اهداف مهاجرتی کانادا در سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که هر سال حدود ۲۰۰۰۰۰ نفر از طریق برنامه اقتصادی به این کشور آمده‌اند. این به این معنی است که برای مهاجران خارجی که مهارت‌ها و تخصص‌های لازم را دارند، فرصت‌های شغلی زیادی وجود دارد. از این طریق نیروی کاری که کانادا نیاز دارد، تامین می‌شود.

مهاجرت اقتصادی به برنامه‌هایی گفته می‌شود که هدف اصلی آنها ایجاد تأثیر مثبت بر اقتصاد کاناداست. بیشتر برنامه‌ها نیز به جذب کارگران ماهر برای تامین نیروی کار مورد نیاز می‌پردازد. ضمن اینکه با کمک کارگران متخصص و ماهر، مشاغل پایدار ایجاد می‌شود که به اقتصاد این کشور کمک می‌کند. برنامه‌های مهاجرت کارگران ماهر، جزء برنامه‌هایی است که منجر به اقامت دائم مهاجران می‌شود.

روش های مهاجرتی اخذ اقامت دائم مستقیم:

  • ذیل برنامه های مهاجرت اقتصادی (Economic Immigration):
    1. برنامه استان های حوزه آتلانتیک
    2. تجربه کار کانادایی (Canadian Experience Class)
    3. مهاجرت از طریق برنامه کر گیور (Care Givers)
    4. دعوت نامه های استانی (PNP)
    5. خود اشتغالی (Self Employed)
    6. برنامه بیزینس کبک (Quebec Business Class)
    7. برنامه نیروی کار متخصص (FSW)
    8. برنامه نیروی کار فنی (FST)
    9. استارت آپ ویزا (SUV)

 

مدارک مورد نیاز برای دریافت اقامت دائم کانادا

مدارک اقامت دائم کانادا ممکن است بسته به برنامه مهاجرتی مورد نظر و شرایط شما متفاوت باشد. با این حال، مدارک زیر معمولاً برای درخواست اقامت دائم این کشور مورد نیاز است:

  • فرم درخواست: باید فرم مربوط برای درخواست اقامت دائم را تکمیل کنید. این فرم ممکن است بسته به برنامه مهاجرتی مورد نظر، متفاوت باشد.
  • فتوکپی مدارک هویتی: شما باید مدارکی مانند سند شناسایی که هویت و تاریخ تولد شما را نشان می‌دهد، ارائه کنید.
  • گذرنامه: کپی تمام صفحات گذرنامه یا سند مسافرتی را که در ۵ سال گذشته قبل از درخواست، استفاده کرده‌اید، ارسال کنید. لطفاً اصل مدارک را ارسال نکنید و از خوانایی آنها مطمئن شوید.
  • رسید پرداخت: کپی رسیدی که مبلغ پرداختی را نشان می‌دهد، ارسال کنید.
    علاوه بر این، باید مدارک اضافی دیگری را نیز ارائه دهید که نشان‌دهنده اقامتتان در این کشور طی ۵ سال گذشته است. این مدارک شامل موارد زیر است:
    1. اسناد وضعیت مدنی
    2. کپی مدرک تحصیلی و رونوشت تحصیلی کانادا (در صورت وجود)
    3. مدرک مهارت زبان
    4. نامه‌های مرجع کار از کارفرمای کانادایی
    5. کپی تمام مجوزهای مهاجرت به کانادا
    6. مجوزهای پلیسی
    7. نتایج معاینه پزشکی
    8. عکس دیجیتال
    9. سوابق استخدامی یا فیش حقوقی
    10. اظهارات بانکی
    11. اعلامیه ارزیابی آژانس درآمد کانادا (CRA) برای ۵ سال گذشته
    12. شواهدی مبنی بر دریافت مزایای برنامه‌های دولت کانادا
    13. قراردادهای اجاره
    14. هر مدرک دیگری که تعهدات اقامت شما را نشان می‌دهد.

 

شرایط مورد نیاز برای دریافت اقامت دائم کانادا

برای دریافت اقامت دائم کانادا، شرایط مشخصی درنظر گرفته شده است که عبارت‌اند از:

  • مدت‌زمان مشخصی را در این کشور زندگی کرده باشید. در واقع فرد باید حداقل به مدت ۷۳۰ روز در یک دوره ۵ ساله را در داخل کانادا حضور داشته باشد.
  • برنامه اقامتی مناسب را انتخاب کنید که منجر به اقامت دائم شود. به عنوان مثال، شما می‌توانید از طریق برنامه اقامتی تجاری، برنامه اقامتی خانواده، برنامه اقامتی کارکنان ماهر یا برنامه اقامتی دانشجویی درخواست اقامت دائم بدهید.
  • برای دریافت اقامت دائم، باید امتیاز کافی را در سیستم امتیازدهی (CRS) کسب کنید. این نمره بر اساس مواردی مانند سن، تحصیلات، تجربه کاری، زبان انگلیسی یا فرانسه، ارتباطات کانادایی و… تعیین می‌شود.
  • برخی برنامه‌های اقامتی، نیاز به تأیید شغلی از طرف کانادا دارند. در این صورت، باید توسط یک کارفرمای معتبر و مقیم یا شهروند این کشور استخدام شوید یا پیشنهاد شغلی معتبری دریافت کنید.
  • باید از شرایط سلامتی و امنیتی لازم، برخوردار باشید. این شرایط شامل بررسی پزشکی، ارائه مدارک مربوط به سوابق جنایی و همچنین پاسخگویی به سؤالات امنیتی است.
  • شما باید توانایی مالی لازم را برای پرداخت هزینه‌های زندگی خود و خانواده‌تان داشته باشید. در واقع باید با اثبات تمکن مالی نشان دهید که می‌توانید از پس مخارج زندگی در این کشور، برآیید.
شرایط مورد نیاز برای دریافت اقامت دائم کانادا

مراحل دریافت اقامت دائم کانادا

مراحل دریافت اقامت دائم کانادا ممکن است بر اساس برنامه‌ها و شرایط مختلفی که شما انتخاب کنید، متفاوت باشد. در ادامه، به مراحل کلی برای دریافت اقامت دائم در کانادا اشاره می‌کنیم.

اسناد را جمع‌آوری کنید: اولین قدم برای دریافت اقامت دائم، جمع‌آوری مدارکی است که ثابت کند شما می‌توانید این نوع از اقامت را دریافت کنید. این مدارک که قبلاً هم در مورد آنها صحبت کردیم شامل موارد زیر است:

  • مدارک پزشکی
  • گواهی عدم سوءپیشینه
  • عکس
  • اسناد ترجمه شده به انگلیسی و فرانسوی

برنامه را تکمیل کنیددومین قدم برای دریافت اقامت دائم، تکمیل فرم‌های درخواست است، و می‌توانید دستورالعمل‌های زیر را برای پرکردن درخواست خود انجام دهید:

  • وارد پورتال شوید و قسمت درخواست اقامت دائم را باز کنید.
  •  روی نام هر فرم، کلیک کنید تا به آن دسترسی پیدا کنید و سپس دستورالعمل‌های مربوط را برای تکمیل آن دنبال کنید. بعضی از فرم‌ها باید از طریق یک فرم وب پر شوند و بعضی فرم‌ها به صورت PDF هستند که باید آن‌ها را آپلود کنید.

هزینه‌ها را پرداخت کنیدسومین قدم هم پرداخت هزینه‌هایی است که برای دریافت اقامت دائم در نظر گرفته‌اند. در واقع، محاسبه کل هزینه‌های لازم که باید پرداخت کنید، شامل موارد زیر است:

  • حق اقامت دائم (۵۱۵ دلار)؛
  • درخواست (برای هر نفر): ۸۵۰ دلار (شامل هزینه پردازش درخواست شما با هزینه حق اقامت دائم)؛
  • درخواست بدون هزینه حق اقامت دائم: ۳۳۵ دلار؛

درخواست را ارسال کنید: حال که درخواست خود را آماده کرده‌اید، می‌توانید آن را برای پردازش ارسال کنید. برای اینکه مطمئن شوید درخواست شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن پردازش می‌شود، این مراحل را دنبال کنید:

  • به تمامی سؤالات به صورت کامل و صادقانه پاسخ دهید.
  •  درخواست خود را به صورت الکترونیکی امضا کنید. نام خود را به دقت و به همان شکلی که در گذرنامه‌تان آمده است، تایپ کنید. طبق قوانین مهاجرت کانادا این یک شرط قانونی برای امضای درخواست شماست. درخواست‌دهندگان اصلی که کمتر از ۱۸ سال سن دارند، باید از والدین یا سرپرست قانونی خود بخواهند درخواست را به صورت الکترونیکی امضا کنند.
  • رسید پرداخت هزینه پردازش را ضمیمه کنید.
  • تمامی مدارک اضافی را آپلود کنید.
  • پس از ارسال مدارک، یک تأییدیه دریافت برای شما ارسال خواهد شد. این تأییدیه را ثبت و در آرشیو شخصی خود نگه دارید.

در طول این فرایند، حتماً دقت لازم را داشته باشید تا همه مراحل را به درستی و کامل انجام دهید.

زمان اقامت مورد نیاز در کانادا برای اخذ اقامت دائم کانادا

طبق برنامه  PR کانادا ۲۰۲۳ برای اینکه شخصی بتواند به عنوان مقیم دائم در این کشور زندگی کند، باید حداقل ۷۳۰ روز (۲ سال) در یک دوره ۵ ساله در داخل این کشور حضور داشته باشد. اگر شخص بیش از این مدت زندگی کرده باشد، محاسبه تعهد اقامت بر اساس ۵ سال، قبل از تاریخ درخواست انجام می‌شود.

همچنین، اگر شخص، کمتر از این زمان به عنوان مقیم دائم زندگی کرده باشد، ممکن است برای درخواست تمدید کارت اقامت دائم (PRTD) واجد شرایط باشد، اما باید نشان دهد که در طول ۵ سال حداقل ۷۳۰ روز در این کشور حضور داشته است. در واقع فرد می‌تواند حداکثر ۳ سال را در یک دوره ۵ ساله خارج از کانادا سپری کند؛ اما اگر کمتر از ۵ سال در این کشور اقامت داشته‌ است و قصد دارد برای مدت طولانی از آن خارج شود، باید به سازمان مهاجرت و تابعیت (IRCC) ثابت کند که همچنان شرایط اقامت را دارد.

اگر درخواست اقامت دائم متقاضی رد شود، وی می‌تواند ظرف ۶۰ روز درخواست تجدید نظر کند و ممکن است این درخواست توسط افسر مربوط با ملاحظه دلایل بشردوستانه و دلسوزانه بررسی شود. همچنین، برای درخواست شهروندی باید حداقل ۳ سال از ۵ سال گذشته (۱۰۹۵ روز) را در کانادا به طور قانونی سپری کرده باشد.

تمکن مالی مورد نیاز برای دریافت اقامت دائم کانادا

بسیاری از افراد خارجی که قصد دریافت اقامت دائم کانادا دارند، باید ثابت کنند که از لحاظ مالی مشکلی برای زندگی در این کشور ندارند. البته افرادی که درخواست پشتیبانی از همسر یا درخواست پناهندگی دارند، از این شرط مستثنی هستند. علاوه بر این، اکثر افرادی که درخواست مهاجرت اقتصادی می‌دهند، باید مدارکی را ارائه دهند که نشان‌دهنده تمکن مالی آنها برای برآوردن نیازهای مالی خود و اعضای خانواده‌اش باشد. حداقل میزان درآمد مورد نیاز برای اثبات تمکن مالی به شرح زیر است. لطفاً توجه داشته باشید که این مبلغ سالیانه بر اساس نیازهای کم درآمد کانادا (LICO) به‌روز می‌شود که جدول زیر در ماه مه ۲۰۲۳ به‌روزرسانی شده است.

تعداد اعضای خانواده
تمکن مالی مورد نیاز
1
۱۳۷۵۷ دلار
2
۱۷۱۲۷ دلار
3
۲۱۰۵۵ دلار
4
۲۵۵۶۴ دلار
5
۲۸۹۹۴ دلار

تبدیل اقامت تحصیلی به اقامت دائم کانادا

اگر شما دانشجوی بین‌المللی هستید و در کانادا تحصیل می‌کنید، اقامت شما به عنوان یک اقامت موقت در نظر گرفته می‌شود. یعنی دولت این کشور انتظار دارد که پس از اتمام تحصیلاتتان، از این سرزمین خارج شوید، اما شما می‌توانید بعد از تحصیل، از طریق ۳ برنامه زیر درخواست اقامت دائم دهید:

  1. برنامه تجربه کانادایی: این برنامه برای افرادی که در کانادا سابقه کار دارند و همچنین فارغ‌التحصیلان کالج یا دانشگاه‌های کاناداست که بعد از تحصیل در کانادا با ویزای PGWP  حداقل ۱۲ ماه مشغول به کار شدند. شما باید شرایط لازم را داشته باشید و بر اساس سیستم اکسپرس اینتری رتبه‌بندی شوید. فارغ‌التحصیلان، امتیاز اضافی دریافت می‌کنند و افراد با بالاترین رتبه دعوت می‌شوند تا برای اقامت دائم، اقدام کنند.
  2. برنامه های استانی: در این برنامه، شما باید شرایط مورد نیاز را داشته باشید و در سیستم اکسپرس اینتری رتبه‌بندی شوید و علاقه خود را به شرکت در برنامه هر استان اعلام کنید و  اگر دعوت‌نامه‌ای دریافت کنید، می‌توانید درخواست اقامت دائم خود را ثبت کنید.
  3. برنامه کارگران ماهر فدرال: این برنامه برای افرادی است که مهارت‌های خاصی دارند و می‌توانند در بخش‌های مختلف اقتصادی کانادا کار کنند. برای شرکت در این برنامه، باید شرایط مورد نیاز را داشته باشید و در سیستم اکسپرس اینتری رتبه‌بندی شوید.

به طور کل در صورتی که دانشجو یا محصلِ این کشور هستید، شما پس از اتمام تحصیلاتتان می‌توانید برای دریافت مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی اقدام کنید. این فرصتی است که اجازه می‌دهد در این کشور بمانید و به طور قانونی کار کنید. در برخی موارد، استخدام در برخی شغل‌ها می‌تواند شانس شما برای موفقیت در درخواست مهاجرتی را افزایش دهد.

علاوه بر این، شما به‌عنوان دانشجوی بین‌المللی در صورتی که بخواهید مجوز اقامت دائم کانادا بعد از تحصیل را به وسیله برنامه تجربه کانادایی  (CEC)دریافت کنید، باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • برنامه آموزشی: باید برنامه آموزشی خود را در یک مؤسسه آموزشی مشخص در کانادا تکمیل کنید.
  •  درخواست مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی: باید به سازمان مهاجرت و پناهندگی کانادا (IRCC) مراجعه کنید و برای دریافت مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی (PGWP) درخواست دهید.
  • تجربه کاری: با استفاده از PGWP، باید حداقل ۱۵۶۰ ساعت تجربه کاری را در یک شغل با رده NOC (کدهای شغلی کانادا) TEER در رده‌های ۰، ۱، ۲ یا ۳ کسب کنید.
  •  آزمون زبان: باید در یک آزمون زبان انگلیسی یا فرانسوی که توسط IRCC تعیین شده است، شرکت کنید و حداقل سطح زبان کانادایی (CLB) را به دست آورید. برای تجربه کاری در رده‌های ۰ و ۱، باید CLB ۷ و برای تجربه کاری در رده‌های ۲ و ۳، باید CLB ۵ داشته باشید.
  •  برنامه اکسپرس اینتری: باید وارد برنامه اکسپرس اینتری شوید. اگر دعوت‌نامه‌ای برای درخواست دریافت کنید،   IRCC درخواست اقامت دائم شما را ظرف ۶ ماه بررسی می‌کند.

نکات مهم در مورد اقامت دائم کانادا

در زیر به نکات مهم اقامت دائم کانادا اشاره می‌کنیم:

  •  الزامات حضور فیزیکی: شما باید حداقل ۷۳۰ روز در یک دوره ۵ ساله به طور فیزیکی در کانادا حضور داشته باشید یا مشمول یکی از استثناهای مشخص‌شده شوید.
  •  پایداری وضعیت اقامت دائم: وضعیت اقامت دائم در کانادا پایدار است و به شما اجازه می‌دهد در هر زمان که می‌خواهید این کشور را ترک کنید. با این حال، باید به الزامات حضور فیزیکی خود پایبند بمانید.
  •  مسیر به شهروندی: اقامت دائم، اولین قدم به سمت شهروندی است. پس از آنکه ۳ سال از ۵ سال را در این کشور اقامت داشتید، می‌توانید درخواست شهروندی دهید. با شهروندی کانادا، شما می‌توانید حق رأی داشته باشید و درخواست پاسپورت کانادایی بدهید که در حال حاضر رتبه ۶ ام پاسپورت های قدرت مند در جهان است و یک رتبه از ایالات متحده آمریکا بالاتر است.
  • آموزش رایگان: کودکانی که اقامت دائم دارند، می‌توانند تا دوره متوسطه به صورت رایگان تحصیل کنند. ضمن اینکه هزینه تحصیل آنها نسبت به دانشجویان بین‌المللی کمتر است.
  •  حقوق و مزایا: حقوق و مزایای فرد مقیم کانادا، مشابه شهروندان این کشور است که می‌توان به حقوق کاری، حقوق بهره‌مندی از برنامه‌های اجتماعی و اقتصادی این کشور، اشاره کرد.

سوالات متداول درباره اقامت دائم کانادا

آیا با تحصیل در کانادا می‌توان اقامت دائم این کشور را گرفت؟

بله طبق قانون اقامت دائم کانادا ۲۰۲۳  بسیاری از فارغ‌التحصیلان واجد شرایط می‌توانند درخواست مجوز کار پس از اتمام دوره تحصیلی خود را ارائه دهند. این مجوز فرصتی است تا آنها حداکثر۳ سال پس از فارغ‌التحصیلی با هر کارفرمایی و در هر منطقه از این کشور کار کنند. تجربه کاری کسب شده می‌تواند در درخواست اقامت دائم، به خصوص از طریق برنامه‌هایی مانند کلاس تجربه کانادایی و برخی از جریان‌های برنامه نامزد استانی، مفید باشد.

افرادی که از طریق مهاجرت اقتصادی، مهاجرت تجاری، حمایت مالی و برنامه‌های پناهندگی/بشردوستانه برای اقامت دائم اقدام می‌کنند، جزو افرادی هستند که در صورت رعایت اصول و شرایط مقررشده، می‌توانند اقامت دائم خود را بگیرند. علاوه بر این، دانشجویان هم می‌توانند از موقعیت تحصیلی خود استفاده کنند و بعد از اتمام درس، به سرعت وارد بازار کار شوند و در پی اخذ اقامت دائم باشند.
دسته دیگری از افراد، کارکنان ماهر و متخصص هستند که در صورت داشتن شرایط زیر، می‌توانند به اخذ اقامت دائم در کانادا بسیار امیدوار باشند:
داشتن حداقل ۱۲ ماه تجربه کاری مستمر در ۱۰ سال گذشته در سطح مهارت NOC ۰، A  یا B ؛
داشتن حداقل سطح ۷ در آزمون زبان انگلیسی یا فرانسوی؛
داشتن حداقل مدرک دیپلم دبیرستان از کشورکانادا یا مدرکی معادل آن؛
داشتن تمکن مالی برای خود و خانواده در کانادا؛
قصدشان زندگی در استان کبک نباشد.
کسب حداقل ۶۷ امتیاز از ۱۰۰ در شبکه امتیازات FSW؛
البته متقاضیان باید شرایط اولیه پذیرش کانادا را نیز داشته باشند، و توجه کنید که برخی از جرایم جنایی و شرایط پزشکی ممکن است باعث عدم قبولی آنها شود. ضمن اینکه برای دستیابی به اقامت دائم این کشور، صبر و پشتکار لازم است. همچنین، مشاوره اقامت دائم کانادا باید حرفه‌ای و دقیق باشد تا به شما در انتخاب مسیر مناسب در طول فرایند، کمک کند. شما می‌توانید برای تحقق این هدف، از مشاوره متخصصان و وکلای حرفه‌ای ویزموندو استفاده کنید.

2 پاسخ

  1. باسلام ، من میخوام در کانادا رستوران زنجیره ای راه اندازی کنم مثل مک دونالد و … آیا این ایده من جز استارت آپ محسوب میشه یانه؟ و من میتوانم با این ایده اقامت کانادا دریافت کنم؟

    1. سلام وقت بخیر.
      در صورت تمایل برای اخذ فرانچایز، از برنامه های مهاجرتی استانی میتوان اقامت دائم کانادا را دریافت کرد و برنامه استارتاپ ویزا، برای آن دسته از کسب و کارهاییست که ایده نوآورانه دارند.

پاسخ به سوالات و نظرات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *