موسسه مشاوره مهاجرتی و سرمایه گذاری آکو مهاجر ویرا (ثبت: ۵۴۳۴۷)

دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری آکو

تحصیل در ایتالیا

تحصیل در ایتالیا یک تجربه واقعا فراموش نشدنی برای دانشجویان خواهد بود. ایتالیا به خاطر تاریخ غنی، فرهنگ خونگرم و سیستم آموزشی باسابقه خود شهرت دارد. از خیابان‌های شلوغ رم تا کانال‌های رمانتیک ونیز، دانشجویان در ایتالیا با ترکیبی فریبنده از شکوه باستانی و نوآوری‌های مدرن روبرو می‌شوند. موسسات ایتالیایی رشته‌های متعددی را به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند که دسترسی دانشجویان را تسهیل می‌کند. با مشاوره رایگان ویزموندوۀ مسیر خود را به تحقق رویای تحصیل در اروپا آغاز کنید.

تحصیل در ایتالیا
امیرحسین پیشگویی

امیرحسین پیشگویی

کارشناس مهاجرت

زمان مطالعه : 20 دقیقه

فهرست مطالب
فهرست مطالب

مزایای تحصیل در ایتالیا

بدون نیاز به  ارائه  مدرک زبان انگلیسی

دریافت کارت اقامت اروپا در کمترین زمان

بدون نیاز به دانش زبان فنلاندی

امکان کار و تحصیل در بدو ورود به فنلاند

دریافت اقامت بلند مدت دو ساله

امکان تحصیل رایگان فرزندان در مدارس فنلاند

تحصیل در ایتالیا در یک نگاه

پیدا کردن کشوری که به اندازه ایتالیا الهام‌بخش باشد، بسیار دشوار است. ایتالیا زادگاه رنسانس، خانه غذاهای معروف، موزه‌های بی‌شمار و مرکز بهترین برندهای لوکس محسوب می‌شود. همچنین به لطف آموزش مقرون به صرفه و باکیفیت خود، هرساله بسیاری از دانشجویان خارجی را جذب می‌کند. در ابتدا بیایید نگاهی کوتاه به مهم‌ترین اطلاعات و آمار و ارقام تحصیل در ایتالیا داشته باشیم.
>>>>>>>>>
شهرهای بزرگ دانشگاهیرم، میلان، ناپل، تورین، بولونیا، ونیز، ورونا، پادوآ
جمعیتحدود 61 میلیون نفر
واحد پولیورو EUR
تعداد دانشگاه‌ها در رتبه‌بندی QS72
تعداد برنامه های تحصیلی552
تعداد دانشجویان خارجی32.000 نفر
میزان شهریه سالانه (دانشگاه‌های دولتی)1000 تا 5000 یورو
میزان شهریه سالانه (دانشگاه‌های خصوصی) 6000 تا 20.000 یورو
سیستم نمره دهی 0 تا 30 (حداقل نمره برای قبولی 18)
مدت دوره کارشناسی معمولا سه سال
مدت دوره کارشناسی ارشدمعمولا دو سال
مدت دوره دکترامعمولا سه سال

پذیرش تحصیلی ایتالیا

پذیرش تحصیلی ایتالیا برای اتباع خارج از اتحادیه اروپا مانند ایران، از مرحله پیش ثبت‌نام در سفارت یا کنسولگری ایتالیا آغاز می‌شود. این فرآیند معمولا شامل ارسال فرم درخواست و مدارک لازم است. سپس باید درخواست یا اپلای خود را به دانشگاه مد نظر ارائه دهید.

دانشگاه‌های ایتالیا معمولا دانشجویان را بر اساس سوابق تحصیلی و معدل مدرک قبلی آن‌ها پذیرش می‌کنند. بنابراین باید معیارهای پذیرش و معدل دوره مورد نظر را برآورده کنید. به احتمال زیاد، پذیرش در برخی از دوره‌های تخصصی‌تر و رقابتی‌تر مانند پزشکی، معماری و مهندسی نیاز به قبولی در آزمون ورودی دارد.

تازه از دبیرستان فارغ‌التحصیل شده‌اید و علاقه‌مند به ادامه تحصیل در دانشگاه‌های ایتالیا هستید؟ پس همین امروز با ویزموندو تماس بگیرید و از خدمات مشاوره رایگان ما استفاده کنید. ما سعی می‌کنیم بهترین مسیر را نسبت به شرایط شما پیشنهاد کنیم.

درحال حاضر راحتترین پذیرش تحصیلی را از کشور ایتالیا میتوانید دریافت کنید.

برای تحصیل در ایتالیا فرصت را از دست ندهید.

شرایط تحصیل در ایتالیا

شرایط تحصیل در ایتالیا برای اتباع خارج از اتحادیه اروپا، متفاوت است. آن‌ها باید قبل از سفر به ایتالیا ویزای تحصیلی دریافت کنند. این امر مستلزم داشتن نامه پذیرش از یک دانشگاه معتبر و اثبات تمکن مالی در کنار ارائه سایر مدارک لازم است. همچنین ممکن است نیاز به شرکت در امتحانات ورودی باشد؛ به‌خصوص اگر برای رشته‌های بسیار رقابتی مانند پزشکی درخواست داده باشید. برخی از رشته‌ها هم نیاز به شرکت در آزمون مهارت زبان ایتالیایی دارند.

پس از ورود به ایتالیا، دانشجویان باید در مدت هشت روز کاری برای اخذ مجوز اقامت (Permesso di Soggiorno) اقدام کنند. دریافت این مجوز برای اقامت قانونی آن‌ها در طول دوره تحصیل ضرورت دارد.

درنهایت، اتباع خارج از اتحادیه اروپا نیاز به پوشش بیمه درمانی دارند. این بیمه‌نامه درمانی را می‌توان از کشور خود (با پوشش در ایتالیا) خریداری کرد. گزینه دیگر، خرید یک بیمه‌نامه در بدو ورود به ایتالیا (ظرف هشت روز و پیش از اقدام برای اخذ مجوز اقامت) است. با این کار، از سرویس بهداشت ملی ایتالیا (Servizio Sanitario Nazionale) برخوردار می‌شوید.

دانشجویان باید شرایط خاص دانشگاه انتخابی خود و سفارت یا کنسولگری ایتالیا را هم بررسی کنند. زیرا رویه‌ها و الزامات می‌توانند در طول زمان تغییر کنند.

برخی از معتبرترین و مشهورترین دانشگاه‌های جهان، در ایتالیا قرار دارند. مثلا باید به دانشگاه بولونیا به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه فعال در اروپا اشاره کنیم. در جدول زیر می‌توانید لیست بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در ایتالیا و رتبه آن‌ها در QS را ملاحظه کنید.

دانشگاهرتبه در QS
دانشگاه پلی تکنیک میلان123
دانشگاه ساپینزا رم134
دانشگاه بولونیا154
دانشگاه پادوآ219
دانشگاه پلی تکنیک تورینو252
دانشگاه میلان276
دانشگاه فدریکو دوم ناپل335
دانشگاه پیزا349
دانشگاه فلورانس358
دانشگاه تورین364

تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی

دروس آکادمیک در ایتالیا به دو زبان ایتالیایی و انگلیسی ارائه می‌شوند. پس شما می‌توانید برنامه‌های آموزش به زبان انگلیسی را در دانشگاه‌های ایتالیا انتخاب کنید. در حال حاضر، بسیاری از دانشگاه‌های ایتالیا رشته‌های کارشناسی، ارشد و دکترای خود را به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند. این برنامه‌ها به طور خاص برای دانشجویان خارجی طراحی شده‌اند که آشنایی با زبان ایتالیایی ندارند.

آزمون های زبان انگلیسی مورد نیاز دانشگاه های ایتالیا

دانشگاه‌های ایتالیا دوره‌های تحصیلی خود را به دو زبان ایتالیایی و انگلیسی ارائه می‌دهند. این دانشگاه‌ها ممکن است انعطاف‌پذیری بیشتری برای تحصیل به زبان ایتالیایی نشان دهند. اما برای تحصیل در رشته‌هایی که به زبان انگلیسی برگزار می‌شوند، باید در آزمون شرکت کنید. آزمون های زبان انگلیسی مورد نیاز دانشگاه های ایتالیا به شرح زیر هستند.
  • ایتالیایی: CILS، CELI
  • انگلیسی: PTE Academic، IELTS Academic، TOEFL iBT، Duolingo، C1 Advanced
اگر دانشجو نشان دهد که مدرک لیسانس خود را حداقل سه سال به زبان انگلیسی پشت سر گذاشته است، نیازی به ارائه مدرک آزمون زبان انگلیسی ندارد.

تحصیل در ایتالیا بدون مدرک زبان

یکی از الزامات رایج برای تحصیل در خارج از کشور، شرکت در آزمون‌های مهارت زبان مانند آیلتس و تافل است. اگر علاقه‌مند به تحصیل در کشور ایتالیا هستید، اما می‌خواهید این آزمون زبان را دور بزنید، چند گزینه در دسترس شما قرار دارد.

اولا برخی از دانشگاه‌ها، دوره‌های فشرده زبان ایتالیایی را به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند. این فرصتی برای بهبود مهارت‌های زبانی شما قبل از ورود به دانشگاه است. شرکت در دوره‌های فشرده زبان ایتالیایی به شما کمک می‌کند با زبان ایتالیایی آشنا شوید. با این گزینه، شما می‌توانید رویای خود را برای تحصیل در ایتالیا بدون نیاز به آزمون مهارت زبان برآورده کنید.

روی تقویت رزومه خود نیز از طریق دستاوردهای تحصیلی، فعالیت‌های فوق برنامه و توصیه‌نامه‌ها تمرکز کنید. از آنجایی که در آزمون زبان شرکت نمی‌کنید، نشان دادن توانایی‌ها و پتانسیل‌های شما از طریق دیگر جنبه‌ها بسیار مهم است. مثلا دستاوردهای تحصیلی خود مانند نمرات بالا را برجسته کنید.

درنهایت، با موسسه ویزموندو تماس بگیرید تا در مورد مسیرهای پذیرش جایگزین جویا شوید. زیرا برخی از دانشگاه‌های ایتالیا شرایط اضافی یا معیارهای ورودی جایگزین را برای دانشجویان خارجی تعیین کرده‌اند. با مشاوره رایگان ویزموندو می‌توانید اطلاعات مفیدی را درباره تحصیل در ایتالیا بدون مدرک زبان کسب کنید.

تعداد دانشجوهای ایرانی که به تحصیل در ایتالیا مشغول هستند کم نیست.

شما هم به آنها ملحق شوید.

بهترین رشته های تحصیلی در ایتالیا

ایتالیا مجموعه‌ای فریبنده از رشته های تحصیلی را برای ادامه تحصیل ارائه می‌دهد. این کشور مقصدی ایده‌آل برای کسانی است که به دنبال درک جامعی از فناوری اطلاعات هستند.

برخی از بهترین رشته‌های ارائه شده در ایتالیا عبارت از علوم کامپیوتر، مهندسی نرم‌افزار، هوش مصنوعی، علوم داده و امنیت سایبری هستند. این رشته‌ها یک پایه نظری محکم همراه با مهارت‌های عملی را به دانشجویان ارائه می‌دهند. بنابراین آن‌ها را قادر می‌سازند تا در دنیای به‌سرعت در حال تحول فناوری، پیشرفت کنند. از دیگر رشته های تحصیلی پرطرفدار و آینده دار در ایتالیا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

  • طراحی، هنر و مد
  • هنرهای نمایشی
  • مدیریت دیجیتال
  • زبان شناسی و ارزیابی فرهنگی
  • مطالعات بازرگانی
  • سیاست بین‌الملل و دولت
  • مدیریت ورزشی
  • مدیریت گردشگری
  • طراحی خودرو
  • اقتصاد
  • مطالعات فرهنگی و منطقه‌ای
  • معماری
  • روابط بین‌الملل
  • مدیریت بازرگانی

 

با این حال، توصیه ما این است که علاقه را به عنوان اولین معیار خود در انتخاب رشته قرار دهید.

مدارک مورد نیاز جهت تحصیل در ایتالیا

پاسپورت

رزومه یا CV

اثبات توان مالی

بیمه سلامت

دو قطعه عکس

گواهی مهارت در زبان (انگلیسی یا ایتالیایی)

بیانیه هدف یا انگیزه‌نامه

توصیه نامه

فرم درخواست

  • فرم درخواست: تکمیل و امضا شده
  • پاسپورت: به همراه یک کپی برابر با اصل
  • دو قطعه عکس: اخیرا گرفته شده در اندازه 3.5 در 4.5 و در حالت خنثی (بدون لبخند یا اخم)
  • ریز نمرات تحصیلی: کپی‌های ترجمه شده و رسمی از دیپلم دبیرستان و ریز نمرات (یا معادل آن) و آخرین مدرک تحصیلات دانشگاهی
  • فرم ارزشیابی تحصیلی (Declaration of Value): شرح مختصری از مدارک، نام موسسه آموزشی صادرکننده و وضعیت علمی و حرفه‌ای مدارک شما
  • توصیه‌نامه: معمولا یک یا دو عدد (با توجه به نیاز دانشگاه)
  • بیانیه هدف یا انگیزه‌نامه: جزئیات دلایل شما برای پذیرش در رشته و دانشگاه. ایتالیایی
  • رزومه یا CV: جزییاتی از تجربیات آکادمیک و حرفه‌ای شما
  • گواهی مهارت در زبان (انگلیسی یا ایتالیایی)
  • نمونه کارها: برای دوره‌هایی مانند معماری، طراحی، هنر و غیره
  • پذیرش در آزمون ورودی (در صورت لزوم): به‌ویژه برای رشته‌های رقابتی مانند پزشکی
  • درخواست پیش از ثبت نام: در سفارت یا کنسولگری ایتالیا
  • اثبات توان مالی: برای پوشش هزینه‌های تحصیل و زندگی در ایتالیا
  • بیمه سلامت: خرید یک بیمه‌نامه درمانی معتبر در ایتالیا
  • ویزای تحصیلی: از سفارت ایتالیا قابل دریافت است.

 

توجه: همیشه الزامات خاص دانشگاه مورد نظر خود را هم بررسی کنید، زیرا احتمالا شرایط اضافی یا مخصوص به خود دارند.

مشاوره رایگان تحصیل در ایتالیا

باعث افتخار است که ما را انتخاب کردید! به زودی با شما تماس می‌گیریم.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

سوالات متداول

برترین دانشگاه ها برای تحصیل در ایتالیا کدامند؟

از برترین دانشگاه ها برای تحصیل در ایتالیا می‌توان به دانشگاه پلی تکنیک میلان، دانشگاه ساپینزا رم، دانشگاه بولونیا، دانشگاه پادوآ، دانشگاه پلی تکنیک تورینو و دانشگاه میلان اشاره کرد.

هزینه تحصیل در ایتالیا برای دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های دولتی بین 1000 تا 5000 یورو و در دانشگا‌ه‌های خصوصی بین 6000 تا 20.000 یورو خواهد بود.

خیر برای تحصیل در ایتالیا نیازی به تسلط بر زبان ایتالیایی وجود ندارد. زیرا اکثر دوره‌ها به زبان انگلیسی نیز ارائه می‌شوند. البته آشنایی با زبان ایتالیایی یک امتیاز بسیار خوب است.

ویزای سینگل

یک بار اجازه ورود به مدت ۶ ماه
  • یکبار اجازه ورود به این کشور
  • شرکت در کنفرانس یا شرکت در رخداد خاص
  • ویزای سینگل صادر
  • اقدام اخذ مجدد ویزا به این کشور

ویزای مولتی

یک بار اجازه ورود به مدت ۶ ماه
  • یکبار اجازه ورود به این کشور
  • شرکت در کنفرانس یا شرکت در رخداد خاص
  • ویزای سینگل صادر
  • اقدام اخذ مجدد ویزا به این کشور

سوپر ویزا

یک بار اجازه ورود به مدت ۶ ماه
  • یکبار اجازه ورود به این کشور
  • شرکت در کنفرانس یا شرکت در رخداد خاص
  • ویزای سینگل صادر
  • اقدام اخذ مجدد ویزا به این کشور

پاسخ به سوالات و نظرات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *